Vissza a hírekhez

Placeholder image

PULZUSMÉRÉS

2020-01-24 - 8 hónapja

Csuklós pulzusmérés vagy a mellkaspántos, melyik milyen pontos? Tesztünkből kiderül

Végre egyidőben tesztelhettem a pulzusmérési különbségeket Zwiftelés, azaz görgőzés közben, majd futás közben is.

 

 

KIS ÖSSZEFOGLALÓ MINDENKINEK

 

1.

A mellkaspántos pulzusmérés a szív elektromos jeleit veszi és továbbítja arra alakalmas eszköznek, mely legtöbbször óra vagy telefon. A jeltovábbítás lehet Bluetooth Smart vagy ANT+ zárt kódolású, illetve lehet 5KHz-es nyílt kódolású. Ebből jelenleg 2020-ban annyit kell jegyezni, hogy ANT+ vagy Bluetooth Smart létezik, s igen sok mellkaspánt egyszerre tudja mindkét kódolást. Pl.: Polar H9 és H10, vagy a Garmin HRM-DUAL, vagy a Wahoo Tickr2.

 

2.

A csuklós pulzusmérés technológiája kicsit összetettebb. Ekkor az óra hátlapján lévő optikai ledek világítják meg a bőr alatti hajszálérhálózatot, s a vörösvértestek vastartalmának áramlását nézi, az elnyelődő fényből visszaszámolva. Ez elég meredeken hangzik, s innen már érthető is, hogy a 120-as pulzus feletti edzéseknél mi miatt csapong a pulzusunk, vagy épp stagnál. Ehhez hozzájön, hogy a nőknél a vér vastartalma havonta többször változik, hozzájön a hidratáltság és a bőrellenállás. Így magas pulzusnál ez a mérési technológia megbízhatatlan. Viszont a napi nyugalmi pulzus, a stresszmérés vagy a legzésszámot kíválóan számolja, s nincs mellpántunk, nincs semmi kényelmetlen plusz kütyü rajtunk.

 

 

PÁR ÁLTALÁNOS KÉRÉS ÉS VÁLASZ

 

  • Mennyire pontos a csuklós pulzusmérés?
  • Napi aktivitás közben jól használható. Sport közben nagyságrendekkel is tévedhet.

 

  • Nem veszek fel mellkaspántot, akkor nem is lehet pontos pulzust mérni?
  • De lehet. A Polar és a Wahoo karpántja igen pontos, ha felkarra tesszük. (Wahoo Tickr Fit, Polar OH1)

 

  • Az órán hol kell állítani, hogy csuklós vagy mellkaspánti mérést szertnénk e használni?
  • Automatán a napi aktivitásmérésnél csuklós pulzust használnak az órák. Tevékenység indításnál keresnek külső pulzusmérőt, s azt csak akkor használják, ha a tevékenységet el is indítottuk.

 

  • Napközben lehet e pulzust nézni mellkaspántról?
  • Nem, csak akkor, ha egy tevékenységet indítunk, s azt rögzíti. Létre lehet hozni olyan tevékenységet, ahol csak a pulzus mérjük, tehát pl a GPS ki van kapcsolva, s nincs más adatképernyőnk.

 

  • Úszás közben melyik használhatóbb?
  • Sok típusú óra engedi a csuklós pulzusmérést vízben, de csodákat nem érdemes várni. A mellkaspántos mérés a legkényelmetlenebb, itt egyedül a Garminnak van beltéri úszáshoz pántja, mely nem csúszkál elrugaszkodásnál és bírja a klóros vizet.

 

  • Van e jelentősége, hogy a csuklós mérésnél az óra bal vagy jobb kézen van?
  • Igen van. Minden gyártónál az órán megadható, melyik kézen hordjuk az órát.

 





TESZT

 

 

ZWIFT- KERÉKPÁRON

Sok tesztet készítettem, míg végül úgy döntöttem, hogy háromféle módon mérem a pulzust, s ezeket hasonlítom össze, zavaró tényezők nélkül, így beltérben görgőzés közben.

  • Csuklós pulzusmérés
  • Mellkaspántos pulzusmérés
  • Felkaros pulzusmérés

Ezen három helyen mérem a pulzust ugyanazon az edzésen belül.

  • A csuklós pulzusméréshez egy Garmin Forerunner 245-öt használtam
  • A mellkaspántos pulzusmérést egy Garmin HRM-TRI mellkaspánttal és egy Garmin Fénix 6X órával használtam
  • A felkaros pulzusmérést egy Wahoo Tickr FIT karpánttal és egy Garmin EDGE 1030-al használtam

Látható, hogy a csuklós pulzusmérés lényegében nem túl jól mér, hogy finom legyek. A vízszintes jelölő vonalak 20 pulzusonként láthatóak.

 

Belenagyítva látható, hogy a csuklós pulzusmérés (zöld) simán eltér 20%-al plusz és minusz, de a tizes nagyságrendi kiugrás mindennapos. A vízszintes jelölők 20 pulzusonként láthatóak. Kb 8 perces mélyrepülése nem egyedi eset a csuklós méréseknek, melynél a pulzus itt épp 20 ütéssel volt alacsonyabb.

A piros a mellkaspántos mérés, mely EKG pontos, míg a kék a felkaros mérő, ahol  alegnagyobb eltérés 2 pulzusütés lett, az átalgpulzusmban nincs különbség a felkaros és a mellkaspántos közt.

 

Az edzés második felében sem lesz más a helyzet, rengeteg 10-es pulzuskiugrást produkál a csuklós pulzusmérés.

 

FUTÁS- TEREPEN

 

Ezen tesztben a Garmin Instinctel használtam a Garmin HRM-DUAL mellkaspántot, míg a Wahoo TickR Fit felkaros pulzusmérőt egy Garmin Fénix 6X Sappire PRO-val.

Meglepően jó eredmények jöttek ki, bár látható, hogy a felkaros pulzusmérésnél volt az elején egy 10 ütéses kiugrás. Mondanám, hogy a póráz a bel kezemben volt, de nem biztos, hogy ettől az eltérés.

Az 52 perces edzés átlagpulzusa 1-el volt magasabb a felkaros mértésnél, míg a maximális pulzus 4-el. Drasztikus eltérés nem volt. Úgy gondolom, akinek nem kell speciális funkció, annak a felkaros mérés is jó alternatíva.

A csuklós pulzusméréssel lesz még egy futós teszt, de 3 órát már nem szerettem volna egyszerre kivinni futni.

 

  CSUKLÓS PULZUSMÉRÉS MELLKASPÁNTOS PULZUSMÉRÉS FELKAROS PULZUSMÉRÉS
cserélhető elemes az óra aksiját meríti igen tölthető aksis
tölthető igen   igen
meríti az óra akkumulátorát igen nem nem
kényelmetlen nem részben részben
téli hidegben körülményes használni nagy hidegben igen nem igen
pontos pulzusadatok nem igen igen
pontatlan pulzusadat igen nem nem
üzemideje 3-5 órával rövidül (órafüggő)

1000 óra (garmin hrm-dual)

400 óra (wahoo ticr, polar h10, garmin hrm-tri)

30 óra (wahoo tickr-fit)

12 óra (polar OH1)

 

ITT VÁLOGATHATSZ A PULZUSMÉRŐ PÁNTOK KÖZÖTT

 


 

PÁR KOMPATIBILITÁS

  • ANT+ jelátvitelt tud: Polar H10, Garmin HRM-DUAL, Garmin HRM-TRI, Garmin HRM-SWIM, Wahoo Tickr, Wahoo TickrX, Wahoo Tickr FIT
  • Bluetooth Smart jelátvitelt tud: Polar H10, Garmin HRM-DUAL, Wahoo Tickr, Wahoo TickrX, Wahoo Tickr FIT, Suunto Smart Sensor
  • 5KHz-es jelátvitelt tud: Polar H10, Polar T31C

PÁR PLUSZ TUDÁS

  • Úszás közben puzusmérés: Polar H10*, Wahoo TickrX*, Garmin HRM-TRI**, Garmin HRM-SWIM**
  • Futódinamikát tud: Garmin-HRM-RUN**, Garmin HRM-TRI**, Wahoo TickrX***

*  csak a saját memóriába
** csak arra alkalmas Garmin órával
***csak a saját appjával

 

 


TESZTBEN RÉSZTVEVŐ ESZKÖZÖK