Vissza a hírekhez

Placeholder image

Kezdő futóknak tipp

2022-01-08 - 10 hónapja

Kezdő futóknak tipp pulzusmérő vásárlása kapcsán. Mi legyen az első lépés? De ennél is tovább lépünk...

Segíteni szeretnék kezdő futóknak abban, hogy a lehető legmegfelelőbb és legésszerűbb pulzusmérő órát válasszák edzéseikhez. Fontos, hogy cikkünk azoknak szól, akik elhatározták, hogy elkezdenek (megtanulnak) futni, s átalakítják meglévő életvitelüket.

A Plandurance keresett meg azzal, hogy a Gömbvillám programjukon indulóknak adjak pár szakmai tippet óraválasztáshoz. A Plandurance Gömbvillám programjára 2022. január 14-ig lehet jeletkezni és ingyenes edzéstervet kapnak azok, akik nem tudnak egyben lefutni 30 percet. Nos ehhez szeretnék segítséget adni, hiszen 28 éve pulzusmérő órákat használok, ezek tesztelése a hobbim, így lett végül 15 éve egy pulzusmérőket* árusító szaküzletem, ami kimondottan ezekkel foglalkozik.

Úgy gondolom, hogy  a pulzusmérőóra-választás a cipő és a ruha beszerzése után a legfontosabb, hiszen ez adja a legjobb visszajelzést a keringési rendszerünkről, s az első 3 hónap a legfontosabb ahhoz, hogy kialakítsuk magunknak a sportos hétköznapokat és megszeressük a futást.

A legelső tévhit az, hogy kell egy óra és irány a net!
A legrosszabb kérdés bárkihez, hogy: "Neked milyen órád van?"

Nézzük miért?
A jelenlegi pulzusmérő órák ugyan csuklóról is mérnek pulzust, de ezt a napiaktivitás-mérésre tervezték. Itt tudjuk legjobban kihasználni, így bármilyen látványos is a befektetésünk egy órába, nem az óraválasztás az első lépcső, ha futni szeretnénk. A csuklós pulzusmérés nem sportolásra való, de erről itt olvashatsz részletesebben, ha érdekel a téma.

Telefonja mindenkinek van, s számos alkalmazással lehet összepárosítani pulzusmérő mellkaspántokat vagy karpántokat (minden esetben alkalmazáson belül történik a párosítás). A Strava és a Polar Beat a két legnépszerűbb sportalkalmazás. Jelenleg a fő óramárkák már Bluetooth Smart és ANT+ technológia segítségével is kommunikálnak külső eszközzel, ami lehet telefon, iPad vagy sportóra.

Mellkaspánt vásárlásánál számos márka szóba jöhet: Garmin, Polar, Suunto vagy Wahoo, de mindegyik megegyezik abban, hogy Bluetooth-os jelkiadásuk is van, s jelenleg nincs olyan sportóra, mely nem veszi ezen pulzusjelet.

A pulzusmérő mellkaspántok ára 18-32e Ft közt mozog, a legmegbízhatóbb jelenleg a Polar márka, s ár-érték arányban pedig tovább szűkül a Polar H9-es mellkaspántra a választási tippem, ami 21 900 Ft. Itt az elemcsere gyerekjáték lesz számunkra félévente, s a rugalmas textilrész könnyen cserélhető - nem horror áron, - s természetesen minden órával (nem csak Polar) kompatibilis lesz, és persze a telefonunkkal is.

Akinek ellenérzése van a mellkaspánttal szemben, annak nagyon jó választás a karpánt. A hátrány itt a magasabb ár, hiszen ezek 28-33eFt közt kaphatóak. Itt az erény a kényelem, a tölthetőség (tehát nincs elemcsere), hátrány talán a téli öltözködés és a ki-be kapcsoló gomb megléte, amit meg kell nyomnunk indításkor. Tippünk itt a Wahoo Tickr Fit lesz.

A mellkas- vagy a karpánt veszi a pulzus adatokat, s leadja jelen esetben a telefonunkon lévő alkalmazásunknak. Valószínűleg az első hónapok nem a sziklás terepfutások és a 4 perces kilométerek tempója lesz, így a telefont nyugodtan foghatjuk a kezünkben, hogy lássuk, be tudjuk-e tartani a javasolt pulzusintenzitást. Fontos, hogy lássuk a pulzusunk, hiszen aszerint növeljük, csökkentjük vagy tartjuk a tempót.

3 hónap után, ha túléltük a legnehezebb időszakot és folytatjuk a futást, már magasabb szintre léphetünk és gondolkodhatunk pulzusmérős órában is (már kiérdemeltük), mivel egyre hosszabbodnak a távok, sűrűsödnek és/ vagy gyorsulnak az edzések is.

Pulzusmérő óraválasztásnál lényegében majd 2 fontos választást kell eldöntenünk, amire senki nem gondol:

1.     Civil óraként szeretnénk-e használni?

  • Ha igen, úgy megkapjuk a napiaktivitás-mérést is, mely 2022-ben igen fejlett szinten van minden órában, s tényleg sok hasznát tudjuk venni.
  • Vagy csak edzésre vesszük fel az órát.

 

2.   S a legfontosabb kérdés, hogy mi miatt futunk/ sportolunk?

  • Az egészségünk megőrzése lesz a fő célunk,
  • vagy teljesítménycélunk van akár távban, időben,  vagy tempóban.

Ez a két megközelítés különböző órákat feltételez.

*pulzusmérés: fontossága megkérdőjelezhetetlen, hiszen a keringési rendszerünk terhelését ezzel tudjuk legobjektívebben mérni. Az intenzitás és a regeneráció mindenképp megkerülhetetlen dolog az állóképességi sportokban. Persze a következő szint a wattalapú edzések, de annak használata már magasabb teljesítményszinteken képvisel hozzáadott értéket.

Polar H9 mellkaspánt: kényelmes, rugalmas, állítható méretű mellkaspánt, mely egy darab CR2025 elemmel kb. fél évig használható. Kompatibilis okostelefonunkkal, a legnépszerűbb sportórákkal és fitneszgépekkel is. Kódolása: 5KHz, Bluetooth Smart és ANT+.

 

A Wahoo Tickr Fit karpántja hordható felkaron és alkaron is. Beépített akkumulátorával 1 feltöltéssel akár 30 órán keresztül használhatjuk, azaz az első időkben havonta egy töltés biztosan elegendő lesz.